Om at hade at være gravid

IMG_7374

Der er snart under en måned til min terminsdato og jeg ville derfor lave et lille skriv om den (eller de) der graviditet(er). For hvor ser det bare hyggeligt og rosenrødt ud når folk er gravide. Det er hyggeligt med maven og det lille myr hvis udvikling man kan følge med i på diverse sites på nettet, uge for uge. Og det er hyggeligt at købe babytøj osv.

Men så er det fandme heller ikke sjovere, hvis I spørger mig. Jeg HADER og ja, hader er et stærkt ord, men jeg HADER virkelig at være gravid. For det er slet ikke sjovt, i hvert fald ikke for mig. Da jeg var gravid med Ibi kastede jeg op og var utilpas de første tre måneder, hver dag. Dog kunne jeg holde det til at jeg kun var dårlig fra jeg stod op, til omkring 12-tiden og kun på rigtigt dårlige dage, havde jeg kvalme hele dagen.
I slutningen af min graviditet døjede jeg en del med smerter i lænden og måtte hvile en del, og derudover styrede hormonerne min dag og påvirkede (sammen med smerterne) mit humør en del. Jeg synes egentlig på det tidspunkt at det i sig selv var hårdt nok og at man da godt nok måtte udsætte sig selv for lidt af hvert med sådan en graviditet. Det var så bare lige indtil denne graviditet. Jeg ville gerne bytte denne graviditet med den sidste, for ved siden af den nu, var det jo nærmest ren badeferie! Denne her graviditet har været intet mindre end ulidelig og jeg har aldrig været så utålmodig og utilpas i hele mit liv (hvilket selvfølgelig kun bliver værre og værre fra nu af…!)
Denne gang havde jeg MEGET kvalme og bare tanken om et æble gav mig brækfornemmelser – i de første fire måneder. Og ikke bare om formiddagen. Faktisk hele døgnet. Jeg kunne intet og sov enormt meget for jeg kastede op hele tiden og var så ekstremt træt, selvfølgelig fordi jeg intet næring fik. Jeg blev ret hurtigt sygemeldt fra mit studie og til sidst endte jeg med at købe sådan nogle virkelig ulækre og meget dyre drikke fra apoteket som dækker et helt måltid. En kvalmestillende pille fra min læge og så sådan en drik, tre gange om dagen, kom til jeg sidst over kvalmeperioden. Det er altså virkelig kedeligt at skulle være så dårlig og kaste så meget op, specielt når man i forvejen er et spinkelt menneske med en meget lille appetit. Jeg vejede kun 47 kilo da jeg blev gravid og skulle jo derfor helst tage på, men jeg tabte mig altså i starten af min graviditet.
Til gengæld da kvalmen så endelig var helt væk, skal jeg love for at jeg fik appetit for noget der ligner fire graviditeter, og har det stadig – haha! Så på trods af den dårlige opstart på madfronten er jeg dog kommet efter det og vejer her i uge 34 hele 65 kilo, så jeg har da alligevel formået at tage 18 kilo på so far hehe.

Men en ulykke kommer sjældent alene, eller hvad man skal sige, og jeg nåede kun lige at have en enkelt okay måned uden kvalme eller andre slemme gener (udover hormonerne der raser alle fulde ni måneder selvfølgelig…!), før det begyndte at gøre ondt i lænden – derefter i hofterne, bækkenet og underlivet. Det gjorde det ikke bedre en dag hvor jeg fik løftet Ibi på en rigtig dum måde som bare gav et mega jag af smerte i min krop. Jeg troede først jeg bare havde overanstrengt mig lidt (der skal jo ikke så skide meget til når man er gravid), og prøvede at hvile det væk. Det blev dog ikke bedre – tværtimod er det kun gået ned af bakke derfra. Jeg var til jordmoderen og fandt ud af at jeg har svær bækkenløsning. Ikke det fedeste skal jeg lige hilse at sige! Der er virkelig ikke noget, der ikke gør ondt. Og når man endelig tror man har en god dag, så ender jeg alligevel med at sidde nærmest invalid i sofaen om aftenen med en varmepude.
Til de af jer der ikke har prøvet at have bækkenløsning kan jeg bedst muligt beskrive hvordan det føles på følgende måde: forestil jer, at i er ulven i Rødhætte og jægeren lige har fjernet bedstemoderen fra maven for at erstatte hende med fem store tunge sten. Forestil jer så at skulle gå rundt med en masse store tunge sten i maven der borer sig ned igennem underlivet og maser imod knoglerne, samtidig med at ens krop låser sig fast. Så når man har siddet på en stol og vil rejse sig sidder ens kropsholdning ligesom fast i sidde stillingen og det er både svært og gør ondt at rejse sig rigtigt op igen. Og ens ben vil også kun gå skridt af maks 15 cm, og fødderne vil næsten slet ikke løfte sig fra jorden. Sådan føles bækkenløsning! Og det er virkelig ingen trøst at gå til jordmoder som siger at man selvfølgelig bare må tage hensyn til sin krop, og at den eneste rigtige kur der er – det er fødslen! Så er der pludselig meget lang vej igen.
Så selvom min termin først hedder 24. april, skal jeg til mit næste jordmoder besøg snakke om en eventuel igangsættelse før tid, så nu må vi jo se.

Jeg vil til gengæld meget gerne høre fra nogle af jer: hvad har i gjort mht. bækkenløsning? Og er der nogle der har erfaring med at blive sat igang før tid? Hvad er jeres oplevelse af en igangsættelse ifht. naturlig fødsel?

Og til sidst, så håber jeg bare for alle derude der har været gravide eller skal have børn en dag, at jeres graviditeter bliver sjovere end mine! Jeg skal i hvert fald ikke have flere, det kan min krop slet ikke holde til – det er virkelig, virkelig heldigt at det er noget så dejligt det der kommer ud af det i sidste ende, selvom den skriger det første lange stykke tid! 🙂

8 thoughts on “Om at hade at være gravid

  1. Jeg havde også svær bækkenløsning, (fra uge 10!!!!! 😳). Og på trods af sygemelding og nærmest ingen ballast (udover de 20 kilo jeg tog på), så blev det bare værre og værre. Så kender virkelig følelsen 😫 Men elskede til gengæld så mange andre ting ved at være gravid.

    I forhold til igangsættelse, så havde jeg ve storm i de timer fra hun tog vandet til jeg fik epidural. Plus han gik fra at ligge på bækkenet med et blødt lag fostervand under sig, til at ligge direkte på det da vandet blev taget. Det var umenneskelige smerter veerne og det tilsammen gav og så var det jo selvfølgelig uden pauser 😫 .. da jeg kun har født én gang, kan jeg ikke sammenligne erfaringer; men min kusine har prøvet naturlig fødsel og igangsættelse og hun sagde igangsættelsen uden tvivl var mange mange gange mere smertefuldt end den naturlige..

    Like

      1. Ja okay så det også logisk du blev sat igang 🙂 (mht. før tid, tænkte jeg bare mere om det var mere besværligt hvis baby ikke ligger helt fast f.eks.)

        Like

    1. Allerede fra uge 10?! Hold da op din stakkel, det er fandeme lang tid!
      Har nemlig også hørt veerne skulle gøre mere nas og jeg ville så gerne klare den uden smertestillende (det gjorde jeg sidst, og det lyder syret men jeg kan godt lide smerterne – det er som om de skal være der.. Det er en del af fødslen hehe). Men selvfølgelige kan jeg godt forstå man får epidural hvis det er så slemt!

      Like

      1. Jeg var i en helt anden verden. Tror slet ikke de kunne få ordentlig kontakt med mig 😅 Så det var nødvendigt her. Ja.. Det var umenneskeligt lang tid før fødslen det startede. Det sneg sig lige så langsomt ind på mig og haps, så var jeg fanget i en krop hvor jeg ikke kunne ret meget i 30 uger mere! Håber du kan få dit ønske opfyldt, med at undvære epidural. 😊 Jeg kunne ikke leve uden i den situation og forstår ikke jeg ikke fik den endnu hurtigere 😅

        Ja, tænkte det nok. Derfor jeg lige kommenterede det efter. Men min søn lå allerede klar mange uger før, så vi troede godt nok heller ikke at jeg ville gå tiden ud. Ligger hun ikke som hun skal nu, eller?

        Like

      2. Nej så er der altså også bare virkelig lang tid igen! Jeg er 36+0 i dag og jeg synes der er meeeget lang tid til enden!
        Og jo, har netop i dag fået af vide at hun ligger fast, så så langt så godt :-)!

        Like

    1. Ja ved hvad du mener! Det der med at man bare skal sætte sig selv fuldstændig på stand-by fordi man lige pludselig bare skal agere herskabslejlighed for et foster! Selvfølgelig ved man det godt når man bliver gravid at der er mange ting man ikke kan og skal være ekstra forsigtig. Men nogle gange er det altså også bare røv træls 😀

      Like

Skriv et svar

